Геймблинг
Икономистът Георги Вулджев: Промените в хазарта сa недообмислени, може да имат обратен ефект
от Иван Гергов
26.04.2024
В разгара на всички наскорошни политически драми в парламента след провалилия се в началото на април опит за ротация в „некоалицията“ и в последните работни дни на настоящото 49-о Народно събрание, двете водещи политически сили в парламента, крепящи до скоро „сглобката“ – ГЕРБ и ДПС, излязоха с изненадващо предложение.
А именно – законопроект за изменение на Закона на хазарта, който предвижда забрана на всякаква реклама на хазарт във всички медии – телевизия, радио, печат, но също така и онлайн медии. Остава правото на външна реклама, но на поне 100 метра от образователни институции, както и тази върху спортна екипировка, която не се използва от непълнолетни.
Промените бяха анонсирани от Теменужка Петкова, народен представител от ГЕРБ и Йордан Цонев, депутат от ДПС и шеф на парламентарната бюджетна комисия. Двамата бяха сравнително кратки, като обявиха намеренията на партиите си в рамките на 3-4 минути, а журналистически въпроси почти липсваха.
Въпросителни обаче има немалко
Първо – И Петкова, и Цонев обясниха сравнително обстоятелствено готвените промени, но спестиха едно – под силата на промените в Закона за хазарта няма да влизат:
„Национални курорти по смисъла на Закона за туризма; Населени места, отстоящи на не повече от 30 км от шосейните, железопътните и речните гранични контролно-пропускателни пунктове на Република България.“
Какво значи това – промените се правят само и единствено за казината и игралните зали във вътрешността на страната, като няма да засегнат традиционните крайгранични дестинации за хазартен туризъм, любими на южните ни съседи като Свиленград и Сандански, така и курортите, значителна част от чиито приход съставлява хазартния бизнес като Слънчев бряг например, но не само.
Недомислени промени
Така окачестви предложенията на ГЕРБ и ДПС икономистът и главен редактор на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП) Георги Вулджев.
„В настоящата си форма промените изглеждат недомислени. Забраната на рекламата на хазарт във всички медии е твърде широкообхватна, особено що се касаят дигиталните медии. Например, не изглежда да е ясно дали това включва спортните дигитални медии. Позволена е рекламата на хазарт върху спортна екипировка, спортни съоръжения и спортни мероприятия, но е забранена във всички медии, включително спортни такива и секциите със спортни новини на останалите? Това очевидно е недомислено и противоречиво“, заяви той за BetNews.
Що се отнася до готвената забрана на всички игрални зали в населените места с под 5000 души население, смята той, то тази мярка не би дала сериозно отражение на индустрията, тъй като броят на игралните заведения в такива малки градове и села не е особено голям.
Сериозни намерения или предизборна реторика?
Забраната на хазарта и рекламата му е популярна идея, с която се спекулира от години, но е показателно, че тази инициатива се предприема не докато имаше редовно правителство, а в сегашната предизборна ситуация, отбеляза експертът.
„С оглед на това, че промените бяха приети на първо четене, намерението за поне някакво ограничаване на рекламите на хазар със сигурност изглежда сериозно. Но според мен новите правила тепърва ще трябва до съществена степен да бъдат редактирани преди да бъдат приети окончателно на второ четене“, посочи той.
Забрана на рекламата в медиите – а сега накъде?
В крайна сметка пълната забрана на рекламата на хазарт във всякакъв тип медии – и телевизия, и радио, и печат, но и електронни медии, всъщност би довело още по-проблемна ситуация.
„Социалните мрежи изглеждат логична посока, както и спонсорирането на най-различни инфлуенсъри в тях. Младежите посещават социални мрежи и следят съдържанието на популярни инфлуенсъри до много по-голяма степен, отколкото гледат телевизия или четат новинарски сайтове. Съответно ако възможността на хазартните компании да рекламират навсякъде другаде бъде прекъсната, те неизбежно ще се насочат натам. Това би било едно доста проблемно развитие в резултат на приемането на това законодателство в настоящата му недообмислена форма. Дори и за тези канали на реклама да се наложи забрана, прилагането на стриктен надзор в социални мрежи е много по-трудно“, изтъкна Георги Вулджев.
Очевиден предизборен привкус
Според икономистът ироничното в настоящия казус е, че предложението за ограничения върху хазарта идва именно от тези политически формации, които на няколко пъти в последните месеци гласуваха „против“ подобни предложения, а политическият вкус е „очевиден“.
„От една страна темата за забраната на рекламите на хазарт е много популярна сред голяма част от гласоподавателите, от друга страна самият хазартен бранш, разбира се, има известно политическо влияние, а и пълната забрана не е работеща идея, обективно погледнато.“
А и в крайна сметка, посочи Вулджев – винаги има голяма вероятност поредната радикална реформа да се окаже типичната предизборна залъгалка.
Преглеждания: 814
ОЩЕ НОВИНИ
Хазартен оператор беше представен като нов генерален спонсор на най-голямата зала в България – многофункционалното спортно съоръжение “Арена София” в столицата. От стопанисващото обекта държавно дружество “Национална спортна база” ЕАД съобщиха, че е подписан договор с игралната платформа 8888.bg, по силата на който занапред официалното име на залата ще бъде “Арена 8888 София”. Съобщение за […]
Назначаването на Александър Томаш за треньор на ЦСКА-София предизвика безброй коментари. Начинът, по който си тръгва от Спартак Варна е крайно неприятен за варненските фенове. От първите шест мача, „соколите“ имат четири победи, равенство и само една загуба. Това им отрежда третото място, което е особено престижно. Само, че нещата приключиха скоростно. Томаш вече е […]
България взе участие в най-голямото световно събитие за игри – Gamescom. Форумът се проведе от 21 до 25 август в Кьолн, съобщават от индустрията. По думите им страната ни се включва за първи път в глобалното изложение с национален щанд с над 10 компании за разработка на игри. Сред тях са Incineration Productions, Kipi Interactive, […]