Геймблинг
Икономистът Георги Вулджев: Промените в хазарта сa недообмислени, може да имат обратен ефект
от Иван Гергов
26.04.2024
В разгара на всички наскорошни политически драми в парламента след провалилия се в началото на април опит за ротация в „некоалицията“ и в последните работни дни на настоящото 49-о Народно събрание, двете водещи политически сили в парламента, крепящи до скоро „сглобката“ – ГЕРБ и ДПС, излязоха с изненадващо предложение.
А именно – законопроект за изменение на Закона на хазарта, който предвижда забрана на всякаква реклама на хазарт във всички медии – телевизия, радио, печат, но също така и онлайн медии. Остава правото на външна реклама, но на поне 100 метра от образователни институции, както и тази върху спортна екипировка, която не се използва от непълнолетни.
Промените бяха анонсирани от Теменужка Петкова, народен представител от ГЕРБ и Йордан Цонев, депутат от ДПС и шеф на парламентарната бюджетна комисия. Двамата бяха сравнително кратки, като обявиха намеренията на партиите си в рамките на 3-4 минути, а журналистически въпроси почти липсваха.
Въпросителни обаче има немалко
Първо – И Петкова, и Цонев обясниха сравнително обстоятелствено готвените промени, но спестиха едно – под силата на промените в Закона за хазарта няма да влизат:
„Национални курорти по смисъла на Закона за туризма; Населени места, отстоящи на не повече от 30 км от шосейните, железопътните и речните гранични контролно-пропускателни пунктове на Република България.“
Какво значи това – промените се правят само и единствено за казината и игралните зали във вътрешността на страната, като няма да засегнат традиционните крайгранични дестинации за хазартен туризъм, любими на южните ни съседи като Свиленград и Сандански, така и курортите, значителна част от чиито приход съставлява хазартния бизнес като Слънчев бряг например, но не само.
Недомислени промени
Така окачестви предложенията на ГЕРБ и ДПС икономистът и главен редактор на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП) Георги Вулджев.
„В настоящата си форма промените изглеждат недомислени. Забраната на рекламата на хазарт във всички медии е твърде широкообхватна, особено що се касаят дигиталните медии. Например, не изглежда да е ясно дали това включва спортните дигитални медии. Позволена е рекламата на хазарт върху спортна екипировка, спортни съоръжения и спортни мероприятия, но е забранена във всички медии, включително спортни такива и секциите със спортни новини на останалите? Това очевидно е недомислено и противоречиво“, заяви той за BetNews.
Що се отнася до готвената забрана на всички игрални зали в населените места с под 5000 души население, смята той, то тази мярка не би дала сериозно отражение на индустрията, тъй като броят на игралните заведения в такива малки градове и села не е особено голям.
Сериозни намерения или предизборна реторика?
Забраната на хазарта и рекламата му е популярна идея, с която се спекулира от години, но е показателно, че тази инициатива се предприема не докато имаше редовно правителство, а в сегашната предизборна ситуация, отбеляза експертът.
„С оглед на това, че промените бяха приети на първо четене, намерението за поне някакво ограничаване на рекламите на хазар със сигурност изглежда сериозно. Но според мен новите правила тепърва ще трябва до съществена степен да бъдат редактирани преди да бъдат приети окончателно на второ четене“, посочи той.
Забрана на рекламата в медиите – а сега накъде?
В крайна сметка пълната забрана на рекламата на хазарт във всякакъв тип медии – и телевизия, и радио, и печат, но и електронни медии, всъщност би довело още по-проблемна ситуация.
„Социалните мрежи изглеждат логична посока, както и спонсорирането на най-различни инфлуенсъри в тях. Младежите посещават социални мрежи и следят съдържанието на популярни инфлуенсъри до много по-голяма степен, отколкото гледат телевизия или четат новинарски сайтове. Съответно ако възможността на хазартните компании да рекламират навсякъде другаде бъде прекъсната, те неизбежно ще се насочат натам. Това би било едно доста проблемно развитие в резултат на приемането на това законодателство в настоящата му недообмислена форма. Дори и за тези канали на реклама да се наложи забрана, прилагането на стриктен надзор в социални мрежи е много по-трудно“, изтъкна Георги Вулджев.
Очевиден предизборен привкус
Според икономистът ироничното в настоящия казус е, че предложението за ограничения върху хазарта идва именно от тези политически формации, които на няколко пъти в последните месеци гласуваха „против“ подобни предложения, а политическият вкус е „очевиден“.
„От една страна темата за забраната на рекламите на хазарт е много популярна сред голяма част от гласоподавателите, от друга страна самият хазартен бранш, разбира се, има известно политическо влияние, а и пълната забрана не е работеща идея, обективно погледнато.“
А и в крайна сметка, посочи Вулджев – винаги има голяма вероятност поредната радикална реформа да се окаже типичната предизборна залъгалка.
Преглеждания: 1 622
ОЩЕ НОВИНИ
Българският национален отбор по футбол ще играе срещу Ейре, в бараж за влизане в по-горната група С от Лигата на нациите. На 20 март 2025 година, нашите са домакини, а три дни по-късно гостуваме в Дъблин. Какви са шансовете ни срещу ирландците и какво беше представянето през този сезон? За това и още интересни неща, […]
Билетчета за търкане, спортни облози, лотарии: предлагането на игри на щастието в Италия е огромно. През тази година бе поставен и нов рекорд по приходи в този сектор. Италианците дават за игри на щастието повече пари, отколкото за своето здраве или образование, коментира германската обществена медия АРД. Лотарийните игри са важен икономически фактор в Италия, пише DW. Пристрастяването към […]
Над 120 хиляди младежи под 30 години са длъжници, от които следва да бъдат събрани необслужвани кредити. 27 % от заемите отиват за покупка на храна и плащане на битови сметки. Използват се и за здравни услуги, рефинансиране на друг дълг, за сватби, балове, кръщенета и за хазарт. Това показват данни на Камарата на частните […]