Избор на редактора
ГЕРБ и ДПС предлагат забрана на хазартната реклама и ограничения на казината
от Иван Гергов
24.04.2024
Първата и третата по численост парламентарни групи в Народното събрание – ГЕРБ и ДПС, внесоха предложение за изменение на Закона за хазарта. Промените бяха представени на съвместен брифинг от вносителите Теменужка Петкова и Йордан Цонев.
Новите текстове предвиждат забраната на рекламата на хазартни игри във всякакъв тип медии – телевизия, радио и печат, но и електронни медии (които по закон не се следят от СЕМ), като ще бъде позволена единствено външната такава – на билборди например, но те следва да са далеч от училища и други обществени сгради.
Букмейкъри и други хазартни оператори ще могат да се рекламират и върху спортна екипировка, което значи, че потокът на финансиране към спортните клубове няма да секне, заради което спортните клубове се обявяваха против подобни идеи в миналото.
ДПС и ГЕРБ единни в промените
„Измененията са продиктувани от това да бъде защитен общественият интерес. Тъй като за никого не е тайна, че през последните 3 години зависимостите, свързани с хазарта, са изключително увеличени в нашето общество и това наложи да бъдат предприети съответните мерки“, аргументира предложенията Теменужка Петкова от ГЕРБ, която заедно с Йордан Цонев от ДПС дадоха съвместен брифинг в кулоарите на парламента.
Увеличават се вноските, които правят хазартните операторите по отношение на тяхната социална отговорност – предвидено е 50% от тези средства да отиват по линия на Министерството на здравеопазването, което пък ще ги разпределя за лечение на хазартна зависимост.
Законопроектът отлежава много дълго време, но не е било намерено време за реализирането му. Отговаря обаче на обществените очаквания и на настояванията на редица НПО-та като родителски организации, подчерта на свой ред Йордан Цонев от ДПС, който е и председател на Комисията по бюджет и финанси в НС.
Орязват и физическите казина
Освен забраната на реклама, в законопроекта има и други промени. Първата заложена мярка в законопроекта е хазартни зали да има само в населените места с над 5000 души население.
„1100 са залите в България, мисля, че сме може би на първо място в Европа по този отрицателен показател. Освен това се завишават и инвестициите, които трябва да правят бъдещите лицензополучатели на хазартна дейност“, даде подробности председателят на Комисията по бюджет и финанси в НС.
Цонев изрично подчерта – основната цел обаче е ограничаването на рекламата на хазарт.
„Забранява се рекламата в телевизии, в медии, включително онлайн – сайтове, печатни медии, във всички видове. Разрешава се реклама само върху билбордове и то далеч от училища и други обществени заведения. Забранява се реклама върху обществени сгради. Остава върху спортна екипировка, и то, ако не е предназначена за малолетни и непълнолетни. Остава и в спортни зали – там.“
Припомняме, че преди няколко седмици мнозинството в парламента отхвърли близко по съдържание предложение, дошло от парламентарната група на „Възраждане“, което предвиждаше забраната на хазарт навсякъде извън конкретните игрални обекти.
Преглеждания: 1 132
ОЩЕ НОВИНИ
Game Dev Day се завръща за втора поредна година в София. Събитието ще се състои на 2 ноември в „Чистилището“. То ще включва както лекционна част, така и изложение на видео, мобилни, VR игри, настолни, образователни игри и други интересни проекти. През тази година лекционната програма ще има два потока. Първият от тях ще е […]
Новото тайландско правителство на Петонгтарн Шинаватра, дъщеря на магната и бивш премиер Таксин Шинаватра, избрано преди едва няколко седмици, се зае активно да реализира един стар план, който отдавна отлежава по рафтовете на държавната администрация – да превърне страната в новата азиатска столица на хазарта. След положително приключило в края на август обществено допитване, неотдавна […]
Проучване в Англия разкри, че по време на първия уикенд във Висшата лига рекламите за хазарт по стадионите са се утроили спрямо миналия сезон. Изследването е анализирало телевизионното отразяване на Висшата лига в Обединеното кралство, включително рекламните надписи край терена и логата на фланелките, както и по радиото и социалните мрежи. Общият брой реклами на […]