Избор на редактора

ГЕРБ и ДПС предлагат забрана на хазартната реклама и ограничения на казината

от Иван Гергов

24.04.2024



Първата и третата по численост парламентарни групи в Народното събрание – ГЕРБ и ДПС, внесоха предложение за изменение на Закона за хазарта. Промените бяха представени на съвместен брифинг от вносителите Теменужка Петкова и Йордан Цонев.

Новите текстове предвиждат забраната на рекламата на хазартни игри във всякакъв тип медии – телевизия, радио и печат, но и електронни медии (които по закон не се следят от СЕМ), като ще бъде позволена единствено външната такава – на билборди например, но те следва да са далеч от училища и други обществени сгради.

Букмейкъри и други хазартни оператори ще могат да се рекламират и върху спортна екипировка, което значи, че потокът на финансиране към спортните клубове няма да секне, заради което спортните клубове се обявяваха против подобни идеи в миналото.

ДПС и ГЕРБ единни в промените

„Измененията са продиктувани от това да бъде защитен общественият интерес. Тъй като за никого не е тайна, че през последните 3 години зависимостите, свързани с хазарта, са изключително увеличени в нашето общество и това наложи да бъдат предприети съответните мерки“, аргументира предложенията Теменужка Петкова от ГЕРБ, която заедно с Йордан Цонев от ДПС дадоха съвместен брифинг в кулоарите на парламента.

Увеличават се вноските, които правят хазартните операторите по отношение на тяхната социална отговорност – предвидено е 50% от тези средства да отиват по линия на Министерството на здравеопазването, което пък ще ги разпределя за лечение на хазартна зависимост.

Законопроектът отлежава много дълго време, но не е било намерено време за реализирането му. Отговаря обаче на обществените очаквания и на настояванията на редица НПО-та като родителски организации, подчерта на свой ред Йордан Цонев от ДПС, който е и председател на Комисията по бюджет и финанси в НС.

Орязват и физическите казина

Освен забраната на реклама, в законопроекта има и други промени. Първата заложена мярка в законопроекта е хазартни зали да има само в населените места с над 5000 души население.

„1100 са залите в България, мисля, че сме може би на първо място в Европа по този отрицателен показател. Освен това се завишават и инвестициите, които трябва да правят бъдещите лицензополучатели на хазартна дейност“, даде подробности председателят на Комисията по бюджет и финанси в НС.

Цонев изрично подчерта – основната цел обаче е ограничаването на рекламата на хазарт.

„Забранява се рекламата в телевизии, в медии, включително онлайн – сайтове, печатни медии, във всички видове. Разрешава се реклама само върху билбордове и то далеч от училища и други обществени заведения. Забранява се реклама върху обществени сгради. Остава върху спортна екипировка, и то, ако не е предназначена за малолетни и непълнолетни. Остава и в спортни зали – там.“

Припомняме, че преди няколко седмици мнозинството в парламента отхвърли близко по съдържание предложение, дошло от парламентарната група на „Възраждане“, което предвиждаше забраната на хазарт навсякъде извън конкретните игрални обекти.



ОЩЕ НОВИНИ

image

Game Dev Day се завръща в София на 2 ноември

Game Dev Day се завръща за втора поредна година в София. Събитието ще се състои на 2 ноември в „Чистилището“. То ще включва както лекционна част, така и изложение на видео, мобилни, VR игри, настолни, образователни игри и други интересни проекти. През тази година лекционната програма ще има два потока. Първият от тях ще е […]

image

Тайланд се опитва да отнеме хазартната корона на Макао

Новото тайландско правителство на Петонгтарн Шинаватра, дъщеря на магната и бивш премиер Таксин Шинаватра, избрано преди едва няколко седмици, се зае активно да реализира един стар план, който отдавна отлежава по рафтовете на държавната администрация – да превърне страната в новата азиатска столица на хазарта. След положително приключило в края на август обществено допитване, неотдавна […]

image

Рекламите на хазарт по стадионите са се утроили във Великобритания

Проучване в Англия разкри, че по време на първия уикенд във Висшата лига рекламите за хазарт по стадионите са се утроили спрямо миналия сезон. Изследването е анализирало телевизионното отразяване на Висшата лига в Обединеното кралство, включително рекламните надписи край терена и логата на фланелките, както и по радиото и социалните мрежи. Общият брой реклами на […]