Казино

Хазартният бранш е изправен пред редица изпитания в кризата

от Диян Костадинов

07.12.2021



Операторите спазват противоепидемичните мерки и търсят начини за стимулиране на клиентите

Вече две години хазартният бранш е силно засегнат от Ковид пандемията и преминава през труден период. Тук ще разгледаме основно офлайн обектите на операторите – казина, игрални зали, бинго и спортни барове. Естеството на тяхната дейност изисква играчите да са физически в обекта. Tова обуславя спазването на всички противоепидемични мерки, както и налагането на забрани или дори затваряне от страна на държавните органи в дадени периоди. Всичко това води до редица трудности. Спадът в приходите изправя фирмите пред сериозни изпитания и дори фалит.

Очакван ръст при онлайн операторите

За разлика от наземните обекти, при онлайн операторите се наблюдава ръст, който е напълно очакван израз на ситуацията. Локдауните и временните затваряния на хазартните обекти по естествен начин насочиха част от играчите към онлайн залозите. Богатото разнообразие от възможности за игра и удобството това да се прави навсякъде и по всяко време от компютър или телефон, допълнително улесняват тенденцията.

В тази ситуация наблюдаваният все по-голям мащаб на маркетинговите кампании на онлайн операторите, както и появата на нови такива, са напълно разбираеми. Това е естествен израз на бизнес обстановката. За сравнение, по данни на ГАРБ, инвестициите само за телевизионна реклама на топ 3 от хазартните компании в България за 2021 г. са се увеличили спрямо 2020 г. Ето техните стойности: Efbet от 14,8 мил. на 17,3 млн.; Winbet от 6,3 мил. на 11,9 мил.; Palms bet от 2,2 мил. на 4,2 мил. Разбира се, операторите използват и други канали за маркетинговите си стратегии – различни видове кампании, дигитални и външни реклами.

Трудностите пред офлайн операторите

Да се върнем отново към физическите офлайн обекти. Там несигурността относно начинът на работа и промените поради динамичната обстановка, свързана с пандемията, е тежък фактор. На практика компаниите са затруднени да планират дългосрочно бюджетите, инвестициите и стратегиите си за работа и развитие, което води до редица проблеми. Хазартният бранш е засегнат и от разклатения туризъм. Това особено влияе на казината и залите по курортите. Там основен процент са чуждестранните клиенти. Някои от казината вече втори сезон не възобновяват дейността си. Други са изправени пред сериозни предизвикателства.

Бяха направени някои промени в нормативната уредба, които да подпомогнат бизнеса. Полезен ход бе, че данъците в сектора вече се плащат само за реално работеното време, а не както преди за цялото тримесечие. Промяната е важна, тъй като при евентуален нов локдаун, обектите няма да са принудени да плащат налог, когато на практика са затворени. Но има и други неща в закона, които затрудняват бранша. По този начин България е неконкурентноспособна спрямо други държави.

С появата на ваксините и сравнителното овладяване на вируса, локдауните и затварянето на обекти бе преодоляно. Но обстановката остана динамична и започнаха да се въвеждат друг тип правила и ограничения, както по света, така и у нас. Все повече започнаха да се налагат изискванията за ваксиниране. Например, за да отидат в Кипър, играчите трябва да са ваксинирани. В противен случай те ще бъдат под карантина за 5 дни, а за влизане в казиното им е необходим PCR или антигенен тест. От края на септември 2021 Световните серии по покер в Лас Вегас се проведоха за пръв път при безпрецедентни изисквания за завършен цикъл на ваксинация за участниците, PCR тестове и задължителни маски. Малко по-късно за казината в Чехия също се въведоха нови условия. От 01 ноември там се допускат само ваксинирани, преболедували през последните 180 дни или тествани посетители.

За разлика от другите страни обаче, в България процентът на ваксинирани е твърде нисък (около 30 %), което означава, че сертификат притежават малък брой от потенциалните клиенти. Това доведе до нов спад в посещаемостта и приходите на хазартните обекти. За да компенсират негативната тенденция някои от компаниите предприеха различни мерки за стимулиране на играчите. Например специални поощрителни бонуси за тези, които са се ваксинирали. Други организират безплатни бързи тестове за свои клиенти.

Омикрон отново разбърка картите, компаниите трябва да са адаптивни

И точно когато ситуацията изглеждаше стабилизирана и анализите на бранша по света показваха тенденция към възстановяване, то появата на новия вариант Омикрон отново постави редица въпросителни… Държавите вече налагат нови правила и мерки, а това неминуемо ще се отрази и на хазартния отрасъл. Едно е сигурно –  компаниите трябва да се адаптират към динамичната и несигурна среда, за да успеят да преодолеят периода. А защо не и да се възползват от новите възможности, които неминуемо всяка криза предоставя!? Предстои да видим какво ни очаква през следващите 1-2 години, които се очертават като решаващи.



ОЩЕ НОВИНИ

image

Велислав Вуцов пред BetNews: Ейре е най-лошият жребий

Българският национален отбор по футбол ще играе срещу Ейре, в бараж за влизане в по-горната група С от Лигата на нациите. На 20 март 2025 година, нашите са домакини, а три дни по-късно гостуваме в Дъблин. Какви са шансовете ни срещу ирландците и какво беше представянето през този сезон? За това и още интересни неща, […]

image

Италия: Хазартът измества здравето по разходи

Билетчета за търкане, спортни облози, лотарии: предлагането на игри на щастието в Италия е огромно. През тази година бе поставен и нов рекорд по приходи в този сектор. Италианците дават за игри на щастието повече пари, отколкото за своето здраве или образование, коментира германската обществена медия АРД. Лотарийните игри са важен икономически фактор в Италия, пише DW. Пристрастяването към […]

image

За какво харчат заеми младите: храна, празници и хазарт

Над 120 хиляди младежи под 30 години са длъжници, от които следва да бъдат събрани необслужвани кредити. 27 % от заемите отиват за покупка на храна и плащане на битови сметки. Използват се и за здравни услуги, рефинансиране на друг дълг, за сватби, балове, кръщенета и за хазарт. Това показват данни на Камарата на частните […]