Избор на редактора
Какво е позволено и какво не е в хазартната реклама по света и у нас
от Жана Софрониева
18.05.2023
Хазартният бизнес е легализиран в много държави, но въпреки това европейското законодателство в областта на регулирането на рекламата на хазартни игри налага ограничения. На някои места ограниченията са частични, но на други има пълна забрана за реклама на хазартни дейности и строги методи, които правят рекламите на дейността на операторите невъзможни. В някои държави рекламата е разрешена само за хазартни игри, узаконени от местните власти.
Много от държавите предпочитат частичната забрана, която макар да позволява хазартната реклама, сериозно ограничава възможностите. Забранява се използването на интернет, телевизия и всякакви други средства за масово осведомяване. Друг вариант е използването при спазване на определени критерии, установени от местния регулатор. В много от европейските държави пък няма строга правна уредба и няма еднозначна позиция по отношение на тенденциите в регулирането на рекламата.
Какви предложения има за рекламни промени у нас?
У нас хазартните реклами започнаха да пренасищат ефира и провокираха реакции първо сред зрителите. Много хора заговориха за промяна в Закона за хазарта в частта за реклама. Сред тях бяха Съветът за електронни медии (СЕМ), който организира дебат с представители на хазартния бизнес и Националната мрежа за децата, заедно с Асоциация “Родители”, които инициираха дискусия в парламента.
Неправителствените организации поискаха пълна забрана на рекламите на хазарт, правила за обозначаване на обектите за залагания и повишаване на възрастта за участие в подобни дейности от 18 на 21 години, но тези забрани биха навредили на по-малките и нови брандове, които си проправят път на хазартния пазар. Според операторите пък рекламите са начин да стане ясно кои компании са лицензирани и кои не са. Контролният орган НАП междувременно поднови регистъра на хазартно уязвимите.
В резултат на всички обсъждания, накрая беше подписан меморандум с промени в правилата за рекламиране. Операторите показаха с него, че искат да се саморегулират, а предложенията са заимствани от други държави. Някои от тях са следните:
- да няма реклама по телевизията между 5 и 18 ч. Изключение има само за спортни събития;
- да не се споменава размерът на джакпоти, бонуси и награди;
- в рекламите да не участват лица под 23 години;
- да няма реклами близо да училища и детски центрове;
- да има призив за “отговорна игра и разумно залагане”;
- хазартните игри да не се представят като решение на “социални, образователни, лични, финансови или професионални проблеми”.
Как стоят нещата с хазартната реклама в световен план?
Когато става дума за лицензирани хазартни оператори, прилагат се три основни подхода за рекламна регулация:
- разрешено е да се рекламира, но с някои ограничения;
- частична забрана на рекламата с по-строги законодателни ограничения;
- пълна забрана на рекламата на хазартни игри, игрални зали, казина, но дори и в този случай се допускат изключения.
България е в първата категория, като забранява само пряката реклама, която директно кани потребителите да играят или оставя хората с впечатлението, че хазартната игра ще ги доведе до финансова независимост и благополучие.
В Сърбия е задължително да има предупреждения, че хазартът води до пристрастяване. Там не е позволено хазартната реклама да бъде насочена към непълнолетни граждани.
В Румъния не може да се поставят и разпространяват рекламни материали в близост до учебни заведения и религиозни учреждения. Там също има ограничения за рекламата по телевизията и радиото – тя се излъчва само в определени часове. Бонус игрите и промоциите не могат да се рекламират извън сайтовете или залите на хазартните оператори.
В Германия има по-строги ограничения. Докато при нас е позволена рекламата по време на излъчването на спортни събития, при тях не могат да се рекламират залагания непосредствено преди или по време на събитията. Рекламите на онлайн операторите не могат да се излъчват по телевизия, радио или онлайн между 6:00 и 21:00 ч.
Във Великобритания искат да наложат повече ограничения, защото при тях има много хазартно зависими и е установено, че децата виждат малко повече от две хазартни реклами на седмица. Това е най-ниското ниво от 12 години насам, след като беше въведена забрана за участие на лица под 25-годишна възраст в рекламите. Промените целят да предпазят младежите от участие в хазартни игри. Великобритания забрани на популярните личности да участват в реклами. Инфлуенсърите и спортистите от висок клас, звездите от риалити предаванията не могат да рекламират хазартни игри, а чуждестранната такава реклама не се излъчва.
Молдова има забрана за всички форми на реклама на хазартни игри, лотарии и спортни залагания. Това включва пряка и непряка реклама по телевизия, радио, печатни издания, филмови и видео продукции, външна реклама и онлайн. Само в обектите на операторите може да има хазартна реклама.
В Италия имаше значително увеличение на хазартните реклами през 2019 г. Затова държавата реши да забрани рекламата в телевизията, радиото, печата и в интернет. Забраната е срещу продуктово позициониране, разпространение на рекламни материали, организиране на събития, свързани с хазартни продукти. Изключение се прави само за изцяло информационното съдържание за игрите във физическите обекти или на уеб сайтовете на операторите. Могат да бъдат описани коефициентите, джакпотите, минималните залози и бонусите. Операторите заобикалят тази забрана, като създават сайтове за спортни новини, които са с подобно име като това на бранда им.
Преглеждания: 985
ОЩЕ НОВИНИ
Game Dev Day се завръща за втора поредна година в София. Събитието ще се състои на 2 ноември в „Чистилището“. То ще включва както лекционна част, така и изложение на видео, мобилни, VR игри, настолни, образователни игри и други интересни проекти. През тази година лекционната програма ще има два потока. Първият от тях ще е […]
Новото тайландско правителство на Петонгтарн Шинаватра, дъщеря на магната и бивш премиер Таксин Шинаватра, избрано преди едва няколко седмици, се зае активно да реализира един стар план, който отдавна отлежава по рафтовете на държавната администрация – да превърне страната в новата азиатска столица на хазарта. След положително приключило в края на август обществено допитване, неотдавна […]
Проучване в Англия разкри, че по време на първия уикенд във Висшата лига рекламите за хазарт по стадионите са се утроили спрямо миналия сезон. Изследването е анализирало телевизионното отразяване на Висшата лига в Обединеното кралство, включително рекламните надписи край терена и логата на фланелките, както и по радиото и социалните мрежи. Общият брой реклами на […]