Геймблинг
АБРО: Незаконният хазарт ще се увеличи с промените в закона
от BetNews
25.04.2024
Забраната за законосъобразно информиране на потребителите за легалните хазартни оператори и техните услуги ще доведе до преминаване към незаконни доставчици. За това алармираха от Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) по повод предложенията за промени в Закона за хазарта (ЗХ).
От организацията посочват, че споделят мотивите на вносителите, според които рекламата има жизненоважна роля във връзка с добре функциониращия легален пазар, тъй като дава възможност на лицензираните хазартни оператори да предлагат своите услуги, като предоставят информиран избор и насочват потребителите към регулираните, законни хазартни услуги. Радио- и телевизионните оператори отбелязват, че многократно са изразявали становището, че рекламата на хазартни игри трябва да е отговорна, а регулацията ѝ – да е устойчива и при ясни правила и условия. Рекламата не трябва да таргетира малолетни и непълнолетни лица и следва да съдържа послание за отговорно поведение, допълват от АБРО.
Асоциацията се позовава на интернет страницата на Националната агенция за приходите (НАП), където са публикувани над 3280 нелегални хазартни интернет сайта. Много от тези нелегални хазартни оператори постоянно променят домейна, през който предоставят хазартни услуги и пренасочват потребителите към нови адреси за достъп, припомнят те.
Финансовата устойчивост на медиите
Забраната за реклама в медиите е забрана за предоставяне на медийна услуга по смисъла на Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, твърдят от АБРО. Посочват, че предоставянето на рекламни съобщения от медиите обезпечава финансовата устойчивост на медиите, качеството на медийните услуги и достъпа до информация.
„Лишаването на част от медийната индустрия от рекламни приходи ще има пряк резултат върху достъпа на българската аудитория до спортно съдържание и качествено публицистично медийно съдържание“, гласи още част от становището на организацията.
По-детайлна регулация вместо забрана
От Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори призовават за въвеждане на по-детайлна регулация и саморегулация, вместо – на забрана на хазартната реклама.
„През октомври и ноември 2023 г. АБРО взе участие в работна група в Министерството на финансите, която имаше за цел да допълни регулацията на рекламата на хазарт в чл. 10 от ЗХ с мерки и ограничения за постигане на целите за отговорна реклама, защита на потребителите и на ненавършилите пълнолетие лица“, отбелязват от там.
По думите им в рамките на работната група са били изработени предложения с допълнителни ограничения по отношение на съдържанието и позиционирането на рекламата на хазартни игри.
„В края на месец декември 2023 г. Министерски съвет внесе предложение за изменение и допълнение на ЗХ чрез Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., без да включи съгласуваните промени по чл. 10 ЗХ. Последните измененията на ЗХ са в сила от 1.01.2024.“, разказват от АБРО.
Допълват, че същите предложени промени организацията е внесла за обсъждане в рамките на Националния съвет за саморегулация на рекламата НСС – за създаването на допълнителни саморегулационни правила в специален раздел към Етичните правила за реклама и търговска комуникация на хазартни игри.
Процедурата
„Считаме, че е наложително да бъде спазван чл. 28 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и мотивите на законопроекта да включват очакваните резултати от прилагането на нормативния акт, анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и предварителната оценка на въздействието“, отбелязват от АБРО.
Според асоциацията трябва „най-малкото“ да бъде даден достатъчен хоризонт, за да може да се потърси евентуално друг приходоизточник, ако се прилага забрана на приходи. „Подобни промени би трябвало да бъдат въведени най-рано в началото на определена финансова година, а още по-предвидимо би било в случай, че се стигне до въвеждане на ограничения, те да бъдат планирани поетапно, така че най-малкото медиите да могат да съобразят дейността си с намалените приходи“, пишат в становището си от АБРО. Допълват, че изработването на законопроекта следва да се случва при спазване на изискванията и сроковете за провеждане на консултации и съгласуване с обществените организации.
Преглеждания: 806
ОЩЕ НОВИНИ
Game Dev Day се завръща за втора поредна година в София. Събитието ще се състои на 2 ноември в „Чистилището“. То ще включва както лекционна част, така и изложение на видео, мобилни, VR игри, настолни, образователни игри и други интересни проекти. През тази година лекционната програма ще има два потока. Първият от тях ще е […]
Новото тайландско правителство на Петонгтарн Шинаватра, дъщеря на магната и бивш премиер Таксин Шинаватра, избрано преди едва няколко седмици, се зае активно да реализира един стар план, който отдавна отлежава по рафтовете на държавната администрация – да превърне страната в новата азиатска столица на хазарта. След положително приключило в края на август обществено допитване, неотдавна […]
Проучване в Англия разкри, че по време на първия уикенд във Висшата лига рекламите за хазарт по стадионите са се утроили спрямо миналия сезон. Изследването е анализирало телевизионното отразяване на Висшата лига в Обединеното кралство, включително рекламните надписи край терена и логата на фланелките, както и по радиото и социалните мрежи. Общият брой реклами на […]